Bon bini Holland❤️

5 januari 2019 - Alkmaar, Nederland

Bon tardi😎

Toch nog even een terugblik van mijn laatste week op Bonaire en een afsluitend blog.  Nog een rit over het eiland gedaan met Mike en mijn schoonmoeder. Seru Largu, uitkijkpunt op de berg nogmaals bezocht. Ook het openluchtmuseum Tanki Maraka Heritage Park bezocht,  hier waren in de Tweede Wereldoorlog Amerikaanse soldaten gelegerd. Langs twee plaatsen geweest waar Indian Inscriptions nog te zien zijn. Aansluitend dan eindelijk mijn leguanen soepje gegeten bij Posada Para Mira in Rincon, lekker hoor, het lijkt een beetje op kip. Kerstavond een kampvuur op het strand bezocht waar Jeroen liedjes zong met gitaar en mondharmonica begeleid, lekker knus en klein, erg leuk.🎸

Op de Flamingo Adventure Golfbaan bij de scheetjes genoten van de Kerstspecial van Ik vertrek. Bijzonder om er live bij te zijn en ze ook op tv te zien, Amstel bright en frikandelletje erbij. Hans en Karin zijn in het echt net als op tv, er is niets aan gespeeld, ze hebben een prachtige golfbaan gerealiseerd met hard werken. Mike heeft nog een QR-code voor ze gemaakt, deze bleek echter niet te werken omdat Hans een randje van de code afgeknipt had😉. Hopen dat het uiteindelijk toch gelukt is, dan kunnen de gasten direct bij Tripadvisor een reactie achterlaten.⛳️

De laatste weken al gemerkt dat er soms ander soort muziek te horen was, bijvoorbeeld op de Kerstmarkt. Erg luide muziek, waarbij je het idee hebt dat er op potten en pannen geslagen wordt. Het blijkt de Tambu te zijn, de muziek ondersteunt de dans, tambu spreekt kritisch over de samenleving met ironie en dubbelzinnigheid. De tambu ontwikkelde zich op de plantages, het was een geheimtaal van de slaven waarin ze met elkaar konden communiceren. In de laatste dagen van het jaar wordt door de tambu de gebeurtenissen van het afgelopen jaar doorgenomen. Maar ja dat heb ik met mijn beperkte Papiamentu kennis dan weer niet helemaal begrepen. 😂

Op Bonaire staat sinds een aantal weken een kunstwerk aan de boulevard, het is een grote roze flamingo die helemaal gemaakt is van afval wat aan de kust van Bonaire is gevonden, erg mooi gemaakt.

Op 22 december was het weer volle maan, ik kreeg dus nogmaals de kans om te genieten van de ostracods, de ”lichtshow” onder water waar ik jullie eerder over vertelde. Ik had met 2 duikmaatjes afgesproken, ik stond met complete duikuitrusting op de duikstek Invisibles te wachten op ze, maar niemand die kwam, na 40 minuten kwam er wel een andere auto, daar mocht ik mobiel even van gebruiken, toen begreep ik waarom ze niet waren komen. Ze hadden autopech, aangezien de ostracods maar 45 minuten te zien zijn, gingen te het niet meer redden. Ik heb toen aan de groep gevraagd of ik met hun mee kon duiken en dat mocht. Bleek een groep van 5 mariniers te zijn, dus ik was in goede handen😁, Mike nog even geappt dat ik met hun mee ging. Weer zo betoverend mooi om het schouwspel van de ostracods nogmaals te zien. Nu ook een stuk gezwommen en 50 minuten onder water geweest. Geluksmomentje✨ Mijn laatste duiken op Bonaire ook met lieve duikmaatjes gedaan, inclusief hapjes en een drankje, na afloop dan, prachtige afsluiting.

Al weken voor Oud en Nieuw schoten de vuurwerkverkooppunten als paddestoelen uit de grond. Uiteraard wel allemaal veilig😉. Zeecontainers met een luik erin waardoor verkocht werd, in de brandende zon, helemaal afgeladen vol met vuurwerk. Wel een bordje ervoor met verboden te roken😇. Ook het transport van vuurwerk gaat iets anders dan in Nederland, er rijden transportbusjes rond die het vervoeren, op de voorkant van het busje is een stuk van een kartonnendoos bevestigd met in rode letters met een merkstift erop geschreven “vuurwerk”. De eerste keer dat je zo’n busje ziet rijden moet je gewoon 2 x kijken of het echt zo is😂

Oud en Nieuw  op Ti Amo beach met een beach BBQ met hele groep gevierd. Heerlijk gegeten, iedereen wat mee, de BBQ bleef aan tot na middernacht. Eerst geklonken op Hollands Oud en Nieuw, dat was daar om 19 uur. Het vuurwerk barste toen ook al los, vanaf het strand prachtig uitzicht op Kralendijk war het meeste vuurwerk te zien was. Ook prettig dat er geen WiFi was en bijna iederen buiten WiFi om geen gereik heeft, wat inhield dat ook niemand op zijn mobiel zat, puur genieten. Met je blote voeten in het zand het nieuwe jaar ingaan wat wil een mens nog meer.💥

Wat een mooie bijzondere mensen heb ik mogen ontmoeten op Bonaire, wat heb ik enorm genoten van mijn sociale netwerk daar. Ook van het dialyseteam met de dialysepatienten genoten, zoveel geleerd en gezien van een andere dialyse met een andere cultuuur. Wat heb ik mij welkom gevoeld in het dialyseteam, met pijn in mijn hart afscheid genomen.Special woord van dank aan Jolienne, die vanaf de vlucht er heen mijn maatje is geworden en dat het hele avontuur is gebleven. We hebben zoveel samen gedaan, beleeft, gedeeld en zo intens genoten. Masha masha danki aan iedereen op Bonaire die mijn avontuur zo bijzonder heeft gemaakt, niet te omschrijven.☘️😘

En ook bedankt voor iedereen die mijn blog gelezen heeft en zo een beetje mee op avontuur is geweest. Hartverwarmend hoeveel reacties ik op mijn blog heb gekregen en ook heel prettig om mijn belevenissen met jullie te delen.😊

Privé chauffeur Michelle, die in november net haar rijbewijs gehaald heeft stond mij op Schiphol op te wachten.  Bijzonder om bij haar in de auto te stappen. Daarbij ook het gevoel dat de weg van Schiphol naar ons huis net geasfalteerd was, zo’n lekkere weg. Dit blijkt toch niet het geval te zijn, komt waarschijnlijk door het maanden vertoeven op erg slechte wegen😅.

Nu weer thuis, Bonaire met pijn in mijn hart verlaten omdat het eiland een plaatsje in mijn hart gekregen heeft. Thuis ook weer fijn om vrienden en familie te zien en de dagelijkse dingen hier weer op te pakken. 😇

Ik kijk terug op een hele bijzondere periode op Bonaire, waar ik van elke dag genoten heb en alles eruit gehaald heb wat er in zat. Hoe mooi is dat❤️

Ayo Samantha

1. Paula:
    5 januari 2019
    Weer mooi geschreven
    En leuke foto's
    Wij zijn blij dat je er weer bent 😊
  2. Nicole:
    5 januari 2019
    Lieve Sam
    Heerlijk om je verhalen te lezen, jammer dat dit nu voorbij is... Jou kennende komt er ooit nog wel een deel 2.... ;-).
    Ben wel blij dat je weer veilig in het Hollandse bent... xxx
  3. Chantal:
    6 januari 2019
    Heerlijk om mee op reis te zijn geweest. Wat kan je beeldend schrijven!!
  4. Angele:
    6 januari 2019
    Wat heb je er een belevenis van gemaakt! Ik bewoner je stoerheid.
  5. Trudy Lutgerink-de Jong:
    6 januari 2019
    Masha, masha danki Samantha voor je prachtige verhalen over je leven op Bonaire. Niet alleen jij zal daar nog je hele leven aan denken, ik zeker ook want je schreef het in kleuren en geuren, levensecht dus, zal het niet vergeten! Geniet van het weer thuis zijn en wens jou en je lieverds een heel fijn nieuwjaar toe! Lieve groeten van ons.