Bon siman🏝

26 november 2018 - Bonaire, Nederlandse Antillen

Bon tardi, bon siman🏝

Elke dag geniet ik nog van dit heerlijke eiland, op het moment is het hier heel groen. Er is in jaren niet zoveel regen gevallen als de afgelopen 2 maanden wat de natuur veel goed heeft gedaan. Mensen die hier al jaren wonen hebben het nog nooit zo groen gezien. Regen valt regelmatig in de nacht en als het overdag is ,is het eigenlijk nooit langer dan een half uur, en de temperatuur blijft gewoon tegen de 30 graden. Geen stress dus van de regen.🌞

Je ziet hier ook veel “ gemaskeerde” mannen, hele hoofd bedekt met doeken en hoofddeksel, alleen de ogen zichtbaar, bijzonder gezicht en in het begin even wennen. Het zijn de bouwvakkers van het eiland, die eigenlijk de hele dag buiten werken in de zon en dat is zonder bedekking niet te doen. Ze werken vaak ook in een groepje en dan werken ze om de beurt om het toch de hele dag vol te houden, maken lange dagen en worden slecht betaald.

Bonaire heeft 300 grotten. Ik heb een droge en een natte grot bezocht, tot een diepte van 18 meter geweest. Echt super om te doen, klimmend erin, aan een touw, handladder en gewone ladder afdalen. We waren uiteraard met een gids. In de natte grot kon je door 6 meter onder water te zwemmen in de volgende kamer komen, erg gaaf om te doen onder water zwemmen in een grot. In de tweede kamer had je een meter of 4 onder water het halocline effect, ik ben naar beneden gezwommen, bijzonder om dan ineens zout water te proeven. Halocline is zoet en zout water boven elkaar, zoetwater blijft drijven boven zout water. Door de andere structuur van het water zie je ook alles wazig door het zoete water vanuit het zoute water, je moest dan ook weer terug zwemmen naar de zaklamp die rondjes maakte. Dat deed de gids, bijzondere ervaring.

Van de patiënt deze week barracuda gekocht en bereidt, lekkere vis maar niet heel bijzonder. Maar ja ik heb wel barracuda gegeten. Het schijnt toch wel een hele lekkere vis te zijn, heb nog een keer vis besteld, ben benieuwd wat het nu voor vis wordt. Ook een karkokroket gegeten, dat is een groot schelpdier van Bonaire. Bij Jibe City zagen we iemand tonijn die net gevangen was fileren, we kregen een stukje zo van het mes, erg lekker.🐡

Het houdt niet op met bijzonder dingen doen op Bonaire, mijn eerste surf les gehad van Jolienne bij Sorobon. Jolienne kan al erg goed surfen en die wilde mij wel een lesje geven, echt heel leuk om te doen, ging best wel redelijk. Er stond niet zoveel wind maar om te leren is dat prima. Ik bleef op de plank staan en ging vooruit, ook zo’n betoverend mooie plek om te surfen Sorobon.

Met duiken de grens van 1000 minuten onder water doorgebracht doorbroken, ik hou mijn duiken bij in een logboek vandaar dat ik het precies weet. Telkens weer genieten van de vele duikstekkken hier en het mooie koraal. Onbeschrijfelijk mooi en niet uit te leggen. Ook weer een nog grotere groene murene gezien, grote zeekomkommer, tarpon die bijna de 2 meter aantikte qua lengte, een barracuda en echt een hele mooie adelaarsrog. Wat een indrukwekkend gezicht om zo’n grote rog zo mooi door het water te zien glijden, geluksmomentje.🙏🏻

Vraag aan mijn bijna 65-jarige collega: “ Wil jij zaterdag 24 november mijn dagdienst en ik jou late dienst? Ik wil namelijk naar de Sinterklaas intocht. Nou en het was de moeite waard hoor, hele Zwarte Piet discussie is aan Bonaire voorbij gegaan. De zwarte Pieten schminken ze hier zwart of nog zwarter dan ze al zijn. De Sint wordt wit geschminkt ongeacht zijn kleur. Helaas dit jaar een “makamba” Sint maar wel gewoon wit geschminkt. Zwarte Piet krijgt ook gewoon een zwarte Pieten pruik op, ongeacht zijn eigen haar. Geen zorgen/stress om een mogelijke demonstratie maar gewoon een kinderfeest zoals het altijd gevierd is. Met 2 boten vol met Pieten kwam de Sint de haven invaren,  boot vol met zingende Pieten. Daarna een rondje in een open wagen om vervolgens een Sinterklaasfeest te vieren met de kinderen. Aansluitend bezocht de delegatie het ziekenhuis, waar ik toevallig late dienst had.😁

Giesteravond de bloemetjes buiten gezet in Arawak, lokale feesttent richting Rincon buiten toerischtische omgeving, met een groot rieten dak in Indianenstijl. Hier speelde het bandje Creme dla creme waar een patiënt van mij in speelt, salsa en merengue muziek. Je raadt het al voetjes van de vloer, al kan deze “makamba” dat natuurlijk veel minder goed dan de andere locals op de dansvloer. Echt genoten, leuke avond gehad.

Ayo Samantha

1. Paula:
    26 november 2018
    Weer een gezellig verslag Sam
    Hier is het momenteel grijs en koud.
    Was op Texel ah werk, er wordt wel naar je gevraagd hoor.
    Je derde maand gaat bijna in, veel plezier met de kerstmaand in het vooruitzicht
    Fijne week maar weer
    Groetjes
  2. Ageda:
    27 november 2018
    Mooi verslag Sam, duidelijk omschreven. Zie het zo voor mij, erg gaaf
  3. Jacqueline:
    Mooi verslag weer Sam. Geniet er jog maar lekker van daar. Liefs jacq
  4. Angele:
    27 november 2018
    Het lijkt me ook wel precies iets voor jou. Je moet het maar durven... Zoals dat zwemmen in de grotten... Brrr... Echt superstoer dat je dat allemaal 'gewoon' doet. Zo haal je het maximale uit je reis! X
  5. Ageeth:
    29 november 2018
    Wat een fantastische avonturen! En heel mooi om te lezen dat je van elke dag geniet. Wens je nog veel avontuurlijke geniet momenten👍😊
  6. Nettie:
    29 november 2018
    Natuurlijk volg ik ook jouw avontuur
    Wat een lef en wat schrijf je leuk
    Jij bewijst dat je er zelf bij bent wat je uit het leven haal.
    Blijf lekker genieten