Bon nochi Holland🌛

4 december 2018 - Kralendijk, Caribisch Nederland

Bon nochi en in Nederland pasa bona nochi😴

Elke dag is nog steeds een feestje hier, ook als ik moet werken geniet ik daarvan en van de vrije tijd die ik evengoed heb. Helaas is mijn laatste maand hier ingegaan, wel nog meer reden om er met volle teugen van te blijven genieten. Ik heb mijn draai hier heerlijk gevonden. 🥰

Ik heb het betoverd mooie van de ostracods hier op Bonaire mogen aanschouwen, niet te omschrijven zo overweldigend. Ik heb al eerder verteld over dit bijzondere fenoneem op Bonaire, een soort plankton, minuscuul kleine mosselkreeftjes, ze spuiten met hun klieren twee stoffen naar buiten, als deze met elkaar en met het in het zeewater aanwezige O2 mengen ontstaat er licht. Dit licht is alleen te zien als je je lamp uit doet omdat het volledig donker moet zijn. En het is alleen te zien 2 a 3 dagen na volle maan , 3 kwartier na zonsondergang gedurende 20 minuten. Maar de moeite waard, ik heb zo genoten. We zijn in de schemer het water in gegaan, daar zijn we op onze knieën gaan zitten op een meter of 4 diepte, lampen allemaal uit. In het begin een aantal lichtjes maar al gauw een hele lichtshow met twinkellampjes onder water. Als je je handen bewoog leek het wel toverzand wat oplichte bij elke beweging. Je moet het gezien hebben om te begrijpen hoe bijzonder dit is. Daarna nog een klein stukje nacht gedoken langs het rif. Topavond.🤩

Met duiken verder een veel grotere zeeschildpad gezien, een ander soort dan de kleinere die ik hier al veel vaker heb gezien. Ook de oranje elephant coral sponge gezien, een grote spons die op het oor van een olifant lijkt en onderwater heen en weer beweegt. Natuurlijk nog veel meer vissen zoals  tarpon, barrecuda’s, zee-egels, veel inktvissen en ga zo maar door gezien. Ook heel spannnend een commando-sprong vanaf de kant het water in gemaakt, dan neem je een grote stap met je complete duikuitrusting aan om zo het water in te gaan vanaf de rotsen. 🦐

Mensen die hier geen inkomen hebben komen in de onderstand, soort bijstand. Dit is nog geen 200 dollar in de maand, als je ziek bent en echt niet kunt werken is het nog geen 300 dollar in de maand. Een alleenstaande moeder met bijvoorbeeld 2 kinderen moet hier met het hele gezin van rondkomen. Woningen zijn hier vaak wel volledig eigendom van mensen en gaan op de kinderen over, huur en hypotheek hebben ze daarom vaak niet maar wel de vaste lasten. Mensen verdienen hier bij door eten te verkopen en er zijn hier heel weinig mensen die niet werken, familie past dan vaak op kleine kinderen.

Van de week een leuke Boneriaanse uitdrukking van collega geleerd. “De coca cola in de woestijn.” Man die er wel erg leuk uitziet, ik vond hem erg grappig.😂

Vrijdagavond nog even gedanst in de Icelander,  bandje Crème dla crème speelde daar, waar patiënt van mij in speelt, was erg gezellig. Zaterdagavond op verjaardag bij iemand die hier Sarah heeft gezien, ook gezellig, bij soort appartementencomplex wat erg aan Melroseplace doet denken.💃🏼

Zondag afscheid van collega die met pensioen gaat. Naar Rooi Lamoenchi, rooi betekend waterbedding en lamoenchi is een Antilliaanse limoen. Rooi Lamoenchi is vroeger een plantage hier op het eiland geweest waar ze vermoedelijk lamoenchi hebben verbouwt maar waar lange tijd aloe Vera is verbouwd. De oude plantages hiervan kun je nog terugzien op het 54 hectare grote perceel. Het landhuis wat er op staat is in de oorspronkelijke staat hersteld. Er kwam een einde aan de export van aloe vera op Bonaire omdat er bij de verkoop van de houten kisten met aloe vera niet alleen aloe vera in bleek te zitten maar ook stenen en andere dingen om de kisten vol te krijgen. Omdat de aloe vera van allerlei plantages kwam en in ene werd verkocht hebben ze nooit kunnen achterhalen waar de oplichter zat. In Venezuela wilde ze hierna de aloe vera niet meer hebben van Bonaire, een zwarte bladzijde in de geschiedenis van Bonaire.🍃

Al weken zie je dat het eiland steeds meer in de Kerstsfeer komt, als je dan ergens langsrijd zie je ineens allemaal lichtjes en versiering. Vanaf het zwembad en mijn veranda kijk ik zelfs uit op een verlichte kerststal. De cactussen worden op veel plaatsen voorzien van een kerstmuts. Ook de dialyse afdeling is met zorg echt heel mooi versierd, kunnen we in Nederland nog en voorbeeld aan nemen.🎄

Vrijdag komen Mike, Pim en mijn schoonmoeder aan op Bonaire, ook weer genieten dat ik hun kan laten meegenieten van dit mooie eiland.😎

Ayo Samantha🌴

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Paula:
    Goedemorgen Sam,
    Mooie foto's en leuke duikverhalen, ik hoop dat je nog terug komt;-)
    Geniet nog maar! En vooral nu je familie komt
  2. Juliette:
    5 december 2018
    Wat een mooie verhalen weer Sam. Prachtig hoe je de ervaring met het oplichtende plankton beschrijft, dat moet betoverend zijn geweest, gaaf hoor. Geniet nog even met volle teugen van je laatste tijd daar. Fijn dat Mike komt, kun je hem een beetje van je avontuur mee laten genieten. Xxx😘
  3. Angele:
    5 december 2018
    Heel veel plezier straks samen! Het klinkt allemaal als een avontuur dat je heel graag wilt delen.
  4. Denise:
    5 december 2018
    Goedemorgen Sam, weer heerlijk wakker worden met een verslag van Bonaire😉 Zo leuk om te lezen dat je zo aan het genieten bent. Nog een paar nachtjes en dan verder genieten met de Fam. 😘
  5. Jeanine:
    5 december 2018
    Jeetje Sam, zal voor Mike nog een hele klus worden om jou terug naar Nederland te praten! Super dat je intens geniet, heerlijk om je verhalen te lezen.
  6. Ellen Smit:
    Hey Sam!
    Wat heerlijk dat je zo geniet en je onderneemt ook nog van alles, doe je goed.
    Als het goed is vliegen vandaag Willem en Yvonne naar je toe vanuit Curacou, grappig he?! Heel veel plezier met ze en straks ook nog met je gezin!😘
  7. Lidwina:
    5 december 2018
    Nog heel veel plezier deze maand
  8. Gerda de jong:
    6 december 2018
    Weer een genot je mail te lezen , heel veel plesier met Mike en Gatha en fijne dagen met Kerst en Nieuw Jaar.Gr, Gerda
  9. Trudy lutgerink-de Jong:
    6 december 2018
    Had al een reactie geschreven, maar zie hem niet...daarom nogmaals bedankt Samantha voor weer zo'n mooie beschrijving van wat jij allemaal meemaakt. Erg leuk om te lezen. Ook wens ik je veel plezier toe met je lieverds!
    En gezellige feestdagen. Lieve groeten😘