Dushi Bonaire🌞

20 november 2018 - Kralendijk, Nederlandse Antillen

Ik zou deze week naar de openluchtbioscoop hier, helaas was er een technisch probleem en moest het onderdeel vanaf de vaste wal komen, nog even geduld dus.🎬

Bijna alles is hier te koop aan eten, ik haal veel groente en fruit bij de Venuzolanen, die komen met de boot naar de pier hier, laden alles uit en verkopen het dan. Geen vast aanbod maar het ligt op mijn route als ik langs het water naar mijn werk loop, dus neem ik vaak wat mee, ze kennen me inmiddels. Passievrucht echt zalig hier, eet ook veel advocado’s, zijn veel zachter van smaak dan in Nederland en veel groter. Ook de bakbanaan ontdekt, gewoon wat proberen en smaakt heerlijk. Balen hooi en planten komen overigens ook per boot uit Venezuela.🥑🍉

Via een patiënt heb ik verse vis gekocht, wahoo,  dat komt zo van de vissersboot af. Heerlijk van gegeten, bestel van de week nog een keer, het is net wat ze vangen maar ik lust alle vis, laat me graag verrassen. Mensen verdienen hier ook een zakcentje erbij door eten te verkopen. Vandaag ook een papaya uit eigen tuin van een collega gekocht, er is een levendige handel in allerlei producten.

Zaterdagavond door gebracht bij CoCo’s Beachbar, optreden van Bizzey uit Nederland meegemaakt, weer eens wat anders zeg maar. Was wel super leuk en gezellig, we waren met een heel groepje.💃🏼

Prachtige wandeling van ruim 2,5 uur gemaakt bij Lagoen Hill, de Oostkust van het eiland, hier hoor je eigenlijk weinig over maar het is een prachtig stuk van Bonaire. Doet wat mij betreft niet onder voor het National Park hier. Hele wijdse vergezichten, prachtige ruige kust en natuurlijk veel cactussen.🌵

Duiken ook echt mijn sport geworden hier, wat een kado dat ik dat bij de prachtige riffen die het eiland te bieden heeft mag doen. Van de week me laten verrassen bij Alice in Wonderland, nou die duikstek doet zijn naam eer aan. Hele grote mooie octopus van dichtbij gezien en een groep van 20 a 25 pijlinktvissen die vlak boven ons zwommen. Verder met duiken grote zeekomkommer, flamingo tong ( zeeslak), murene van ruim een meter en heel veel zee-alengezien. De zee-alen komen in wat ondieper water een cm of 20 boven het zand uit, als je dan voorbij zwemt zakken ze in het zand en als je dan weer achter je kijkt zie je ze weer allemaal uit het zand komen, grappig gezicht. Je hebt hier prachtig koraal in heel veel soorten, elk rif is weer anders, veel hersenkoraal, koraal in de vorm van hertengewei, blad, buis,plant, overweldigend de onderwaterwereld hier.🦑🐙🐟

Een  middagje strand meegepakt bij Te Amo beach, lekker wat gesnorkeld, gezwommen en van de zon genoten. Daar krijg je natuurlijk trek van. Gelukkig staat daar een Kite surf foodtruck die echt hele lekkere tonijn heeft, heerlijk 3-luik tonijn verorberd.⛱

Voor Bonaire ligt een onbewoond eilandje Klein Bonaire, hier ben ik nog niet op geweest. Ik ben er inmiddels wel 3 x heel dichtbij geweest, 1 x met de zwemtocht naar Klein Bonaire maar om het koraal niet te beschadigen ga je dan niet het eiland op. Det weede keer met Michelle een bootduik gedaan vlak ernaast. De derde keer was gisteren, na mijn dagdienst een aantal uren heerlijk wezen zeilen rondje Klein Bonaire. Met een groep van 11 man heerlijk genoten van een hapje, drankje, zonsondergang en het mooie uitzicht vanaf de zeilboot. Er stond aardig wat wind dus er kon ook goed gezeild worden.⛵️

Loop net na mijn late dienst naar huis kom  ik bijna in de kinderoptocht terecht, het is vandaag Kinderdag, blijkt als ik het vraag. Daarom was er een auto met muziek en versiering waar de kinderen met een lichtje/lampion achteraan liepen. Altijd leuk van die plaatselijke onverwachte dingen, ze vieren hier echt alles.

Ik geniet nog steeds elke dag van mijn avontuur hier, van de mooie natuur, de cultuur, het lekkere eten, de zon en ga zo maar door.